آموزش انتقال نمرات بین سیدا و Excel و ساده‌ترین روش ثبت نمرات پودمانی

توسط رضا علیزاده | 2 سال قبل - به‌روز شده 7 ماه قبل

انتقال نمرات از سیدا به اکسل در Firefox

تست شده در سیدای مدارس متوسطۀ دوم

بعضی نکات اولیه

- این روش هم برای دروس عادی و هم پودمانی قابل اجراست.
- این روش صرفاً در مرورگر Firefox قابل انجام است.
- هشدار: پس از اجرای کد، به هیچ عنوان دکمۀ ثبت نمرات، ویرایش یا مشابه آن را نزنید.

تنظیمات مهم جهت انتقال صحیح نمرات اعشاری (بصورت نقطه)

نحوۀ تنظیم اعداد اعشاری در Windows 7:

نحوۀ تنظیم اعداد اعشاری در Windows 10:

درصورت عدم تمایل یا امکان تغییر تنظیمات ویندوز، می‌توان بجای آن، از طریق زیر در Excel تنظیمات اعداد اعشاری را انجام داد:

روش انجام

جهت کپی نمرات کلاس از سیدا به اکسل، بعد از انجام تنظیمات اعداد اعشاری (تیتر قبل)، اگر پنل Bookmarks مرورگر بسته است، با زدن Ctrl + Shift + B آن را باز نمایید.

لینک زیر را به پنل Bookmarks مرورگر درگ کرده یا بصورت دستی، آدرس آن را کپی کرده و در قسمت Bookmarkها ثبت نمایید:
مسطح‌سازی (نسخه: 6)

سپس وارد سیدا شده و لیست موردنظر (عادی یا پودمانی یا سایر لیست‌های اطلاعاتی) را باز کنید.

سپس روی لینکی که ابتدا در قسمت Bookmarks ثبت کردید کلیک نمایید. با این کار، جعبه‌متن‌ها و لیست‌های ورود نمرات تبدیل به متن می‌شوند.

با نگه داشتن Ctrl و درگ کردن می‌توانید آن‌ها را کپی کرده و در Excel یا جای دیگر Paste نمایید.

ویدئوهای آموزشی

انتقال نمرات عادی و پودمانی از اکسل به سیدا

تست شده در سیدای مدارس متوسطۀ دوم

در این روش می‌توانید علاوه‌بر نمرات عادی، نمرات پودمانی را صرفاً طبق عدد نهائی آن (از 20 نمره) ثبت نمایید. اسکریپت مربوطه بطور خودکار و طبق وضعیت تعیین شدۀ حضوری یا غیرحضوری، مناسب‌ترین مقادیر را برای نوع گروه، نمره مستمر، نمره شایستگی و نوع غیبت وارد می‌کند. توضیح بیشتر جلوتر در نکات دروس پودمانی.

همچنین این اسکریپت از دقت بالایی برخوردار است و علاوه‌بر پشتیبانی از هر دو مدل نقطه و ممیز برای اعشار، ثبت موارد را نه بصورت ترتیبی، که طبق کدملی انجام می‌دهد و در پایان، موارد کم یا اضافۀ موجود در لیست را اعلام می‌نماید.

جهت ثبت نمرات عادی یا پودمانی در سیدا توسط Excel، اگر پنل Bookmarks مرورگر بسته است، با زدن Ctrl + Shift + B آن را باز نمایید.

لینک زیر را به پنل Bookmarks مرورگر درگ کرده یا بصورت دستی، آدرس آن را کپی کرده و در قسمت Bookmarkها ثبت نمایید:
ثبت نمرات (نسخه: 16)

سپس این فایل اکسل را دانلود کنید.

کدملی و نمرات را برای هنرجوها در اکسل بالا وارد کرده و سپس سلول‌های ستون «کپی به سیدا» را انتخاب و کپی نمایید. (همچنین درصورت یادگیری ساختار ستون مربوطه، می‌توانید از فایل اکسل دلخواه خود استفاده نمایید.)

وارد سیدا شده و لیست موردنظر (عادی یا پودمانی) را باز کنید.

سپس روی لینکی که ابتدا در قسمت Bookmarks ثبت کردید کلیک نمایید. در دیالوگی که ظاهر می‌شود، سلول‌های کپی شده را Paste نموده و دکمۀ OK را بزنید. در اینصورت اگر تمام نمرات به‌درستی ثبت شوند، پیام موفقیت‌آمیز اعلام شده و در غیر اینصورت، موارد ثبت نشده لیست می‌شوند.

در پایان، موارد ثبت شده را گذرا بررسی کرده و درصورت صحت، در سیدا دکمۀ ثبت نمرات یا تأیید را بزنید.

بعضی نکات دروس پودمانی

- در صورتی که برای درس پودمانی مایل به ثبت نمرۀ غیرحضوری هستید، در ستون مربوطۀ فایل اکسل، علامت * را تایپ نمایید. در این حالت فقط می‌توانید یکی از مقادیر 0، 7، 13.5 یا 20 را بعنوان نمره وارد نمایید.
- درصورتی که در نمرات پودمانی حضوری، عدد 5 یا کمتر (بجز 0) را وارد کنید، عدد مربوطه مستقیماً برای مستمر هنرجو لحاظ شده و وضعیت وی نیز غایب ثبت خواهد شد.
- برای هنرجویان غایب ازجمله ترک تحصیلی، می‌توانید نمرۀ 0 را وارد کنید. در اینصورت، در حالت حضوری مستمر وی 98 ثبت خواهد شد.
- بخاطر بعضی ناهماهنگی‌های موجود در دروس پودمانی مختلف، این اسکریپت نمرات بین 10 تا 11.5 را خطا اعلام می‌کند؛ لذا اگر هنرجو مردود است، چه در دروس نظری مثل ریاضی و چه در دروس شایستگی مثل الزامات، برای وی نمرۀ زیر 10 را ثبت کرده و اگر قبول است، برای او نمرۀ 12 یا بالاتر را وارد نمایید. (توضیح بیشتر: اگر هنرجو در ریاضی نمرۀ شایستگی «عدم احراز» و مستمر 5 بگیرد، با نمرۀ 10 «قبول می‌شود» و اگر در الزامات، شایستگی وی «احراز» و مستمرش 0 تا 1.5 باشد، با نمرۀ 10 تا 11.5 «مردود» می‌شود که هردو ایراداتی منطقی هستند.)

ویدئوی آموزشی

دسته‌بندی‌ها


با وارد کردن ایمیل و عضویت در خبرنامه، در جریان آخرین مطالب باشید.


  • # 5 ماه قبل مرتضی عسکری

    با تشکر

  • # 2 سال قبل ايرج

    سلام ممنون از برنامه مسطح‌سازي در اكسل يك كارنامه شبيه كارنامه سيدا طراحي كردم. در چند شيت جداگانه نمرات مستمر اول و دوم ، دي ماه و خرداد را وارد نمودم. با استفاده تابع وي لوك آپ نمرات در كارنامه وارد مي‌شوند. در قسمت نمره نهايي از فرمول محاسبه معدل ( مستمر اول + دي ماه ضرب در 2 + مستمر دوم + خرداد ضرب در 4 و حاصل جمع تقسيم بر 8 ) استفاده كردم. مشكلي كه دارم اين است مثلاً دانش آموزي در دي ماه در يك درس غايب بوده و نمره 97 برايش ثبت شده، از چه فرمولي استفاده مي‌شود كه نمره مثلاً 17خرداد براي دي ماه هم 17 لحاظ مي‌شود. لطفاً راهنمايي بفرمائيد.

     

    رضا: سلام. میتونید داخل اکسل از تابع شرطی IF استفاده کنید

  • # 2 سال قبل مقدم

    سلام در مرورگر موزیلا دیگه انتقال اطلاعات از سیدا به اکسل عمل نمی کند یعنی نمیتونم در اکسل کپی کنم اصلا گزینه پیست نمیاد!!!

     

    رضا: سلام. بروزرسانی شد، مجدد مسطح‌سازی رو به بوکمارک اضافه کنید.

  • # 2 سال قبل جوینی

    سلام و احترام ضمن تشکر از شما من نوبت اول نمرات پودمانی رو به همین صورتن تونستم ثبت کنم ولی ابلان که وارد می شم از سیدا نمی شه آیتم ها رو بصورت جداگانه کپی کرد با اینکه آخرین بروز رسانی مسطح سازی رو که مربوط به اردیبهشت 1401 هست رو گرفتم لطفا راهنمایی بفرمایید

     

    رضا: با سلام. سیدا مدتیه امکان کپی مستقیم رو برداشته ولی چند روز قبل مسطح‌سازی مجدد آپدیت شد که محتوا رو بصورت متن ارائه میده و میشه کپی کرد

  • # 2 سال قبل آرمان

    با سلام یک سوال داشتم و اینکه چرا تویک لیست مثلا 30 نفره که نمرات رو ثبت می کنیم بعد اون کد ها رو کلا کپی می کنیم جهت ثبت نمرات پودمان از بالا انجام میشه و مثلا به نفر 25 که میرسه استپ میکنه و جلو نمیره و بقیه رو باید دستی خودمون وارد کنیم ممنون میشم پاسخ بدید

     

    رضا: سلام، مشکلی در این زمینه نیست. میتونید تلگرام پیام بدید کد بررسی بشه

  • # 2 سال قبل ابوالقاسم کریمی

    سلام . اولا دمت گرم با این اسکریپ تاهای عالی ثانیا یک سوال : بعد از استفاده از مسطح سازی برای انتقال نمرات به سیدا آیا با خارج شدن از سیدا به همان حالت اول بر می گردد یا گزینه ای ضد مسطح سازی دارد ؟

     

    رضا: با سلام و تشکر

    تغییر موقتیه و بلافاصله بعد از اینکه حتی نوبت یا اسم درس رو تغییر بدید به حالت قبل برمی‌گرده

  • # 2 سال قبل آرمان

    سلام و تشکر از این اسکریپت ها که واقعا کمک میکنه به همکاران با این برنامه مشکل دار سیدا دوتا نکته 1- چرا نمرات 10 تا 11.5 رو نمیزاره وارد بشه درسته که بعضی پودمانها قبولی 10بعضی 12 ولی شما مثل بقیه نمرات این نمرات وارد بشه توسط اسکریپت البته پودمانهای ریاضی قبولیش 10 هست ولی به شرطی که شایستگی احراز باشته نمره 5 و عدم احراز میشه 10 ولی اون پودمان مردود هست 2- برای چتپ کارنامه یا لیست اسکریپتی ندارید ؟

     

    رضا: با سلام و تشکر🙏

    بخاطر جلوگیری از بعضی ابهاماته مثل اینکه اگه برای نمرۀ 10، عدم احراز با مستمر 5 ثبت بشه دانش‌آموز ریاضی رو مردود میشه و اگر هم احراز با مستمر 0 ثبت بشه سامانه برای ضمن سال خطا میده و اینکه معلم اشتباهاً با هدف قبولی، دانش‌آموزی رو مردود نکنه یا برعکس و برای همۀ پودمان‌ها، یکدست 12 و بالاتر قبولی باشه و زیر 10 مردودی

    متأسفانه اسکریپتی برای لیست‌ها و کارنامه‌ها ندارم

  • # 2 سال قبل حاتمی

    دمت گرم عالی

  • یک نظر بگذارید